Η μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο.

Κατηγορία ΠΑΙΔΟΨΥΧΟΛΟΓΙΑ

Ξεκινάνε τα σχολεία και το γεγονός αυτό από μόνο του προκαλεί διάφορα συναισθήματα τόσο στα παιδιά, όσο και στους γονείς. Ανυπομονησία, χαρά, προσμονή, άγχος, ανησυχία, είναι κάποια από τα συναισθήματα που εκδηλώνουν τα παιδιά αλλά και οι γονείς. Τα παιδιά θα πάνε σε μεγαλύτερη τάξη, θα ξαναδούν τους φίλους τους, τους δασκάλους ή θα γνωρίσουν καινούριους.

Μία μερίδα παιδιών θα αφήσει το Δημοτικό και θα πάει στο Γυμνάσιο. Αυτό σηματοδοτεί το μεγάλωμα του παιδιού, την αποχώρηση του από το «μικρό» σχολείο στο «μεγάλο», την ωρίμανση του, την ανάληψη νέων ευθυνών. Τα παιδιά αισθάνονται πως περνάνε σε άλλο επίπεδο, πως μεγαλώνει η αξία τους, πως οι γονείς τώρα τα υπολογίζουν περισσότερο, διεκδικούν περισσότερη ελευθερία και αυτονομία.

Μαζί με τα παραπάνω, έρχεται και η έναρξη της προεφηβείας για τα περισσότερα παιδιά και σταδιακά το πέρασμα στην εφηβεία. Οι ορμονικές αλλαγές φυσικά δυσκολεύουν το παιδί με την διαχείριση των συναισθημάτων του και των συμπεριφορών του.

Λόγω των παραπάνω, η μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο προκαλεί άγχος και ανησυχία στα παιδιά, έντονο φόβο αποτυχία, πιθανή ανεπάρκεια και δυσκολία να ανταποκριθούν και να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις και τις δυσκολίες της πρώτης τάξης του Γυμνασίου.

Ο ρόλος του γονέα, δεν είναι φυσικά να φοβίσει και να αγχώσει το παιδί του επιπλέον -με την προοπτική να το ταρακουνήσει-, αλλά να το στηρίξει στο νέο του ξεκίνημα. Κουβέντες όπως «Θα πας Γυμνάσιο και θα δεις τα ζόρια..» ή «κοίτα μην μείνεις στην ίδια τάξη», «τα πράγματα δεν είναι όπως στο δημοτικό», «τώρα σοβαρεύουν τα πράγματα» κτλ, ακούγονται απειλητικά για το παιδί και γεννάνε άγχος και ανησυχία. Αυτό φυσικά δυσκολεύει την ένταξη του και την προσαρμογή του στο νέο σχολικό πλαίσιο. Σκοπός είναι να είμαστε δίπλα στα παιδιά, να τα στηρίξουμε στο νέο αυτό ξεκίνημα τους, να τα εμψυχώσουμε και να τα βοηθήσουμε σε ότι χρειαστούν. Βασική προϋπόθεση σε όλο αυτό είναι η καλή σχέση και επικοινωνία με το παιδί μας.

Τέλος, καλό είναι να έχουμε κατά νου , πως τα παιδιά σε αυτό το στάδιο δεν τα απασχολεί μόνο το μαθησιακό κομμάτι του Γυμνασίου, αλλά και οι αλλαγές στις σχέσεις τους με τα άλλα παιδιά, η αποδοχή και αναγνώριση από την παρέα, ο φόβος απομόνωσης ακόμα και περιθωριοποίησης. Ας μην ξεχνάμε πως στο στάδιο αυτό ξεκινάει ο επαναπροσδιορισμός της ταυτότητας του παιδιού/εφήβου, με ότι αυτό συνεπάγεται.

Κατσαούνη Μαρία- Ψυχολόγος (MSc)

Τελευταία τροποποίηση στις Σάββατο, 01 Σεπτεμβρίου 2018 16:53