Λόγω των παραπάνω, η μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο προκαλεί άγχος και ανησυχία στα παιδιά, έντονο φόβο αποτυχία, πιθανή ανεπάρκεια και δυσκολία να ανταποκριθούν και να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις και τις δυσκολίες της πρώτης τάξης του Γυμνασίου.
Ο ρόλος του γονέα, δεν είναι φυσικά να φοβίσει και να αγχώσει το παιδί του επιπλέον -με την προοπτική να το ταρακουνήσει-, αλλά να το στηρίξει στο νέο του ξεκίνημα. Κουβέντες όπως «Θα πας Γυμνάσιο και θα δεις τα ζόρια..» ή «κοίτα μην μείνεις στην ίδια τάξη», «τα πράγματα δεν είναι όπως στο δημοτικό», «τώρα σοβαρεύουν τα πράγματα» κτλ, ακούγονται απειλητικά για το παιδί και γεννάνε άγχος και ανησυχία. Αυτό φυσικά δυσκολεύει την ένταξη του και την προσαρμογή του στο νέο σχολικό πλαίσιο. Σκοπός είναι να είμαστε δίπλα στα παιδιά, να τα στηρίξουμε στο νέο αυτό ξεκίνημα τους, να τα εμψυχώσουμε και να τα βοηθήσουμε σε ότι χρειαστούν. Βασική προϋπόθεση σε όλο αυτό είναι η καλή σχέση και επικοινωνία με το παιδί μας.
Τέλος, καλό είναι να έχουμε κατά νου , πως τα παιδιά σε αυτό το στάδιο δεν τα απασχολεί μόνο το μαθησιακό κομμάτι του Γυμνασίου, αλλά και οι αλλαγές στις σχέσεις τους με τα άλλα παιδιά, η αποδοχή και αναγνώριση από την παρέα, ο φόβος απομόνωσης ακόμα και περιθωριοποίησης. Ας μην ξεχνάμε πως στο στάδιο αυτό ξεκινάει ο επαναπροσδιορισμός της ταυτότητας του παιδιού/εφήβου, με ότι αυτό συνεπάγεται.
Κατσαούνη Μαρία- Ψυχολόγος (MSc)