Βιταμίνη D και Κατάθλιψη

Η κατάθλιψη επηρεάζει περισσότερους από 320 εκατομμύρια ανθρώπους κάθε χρόνο (World Health Organization 2017, 2020). Τα αντικαταθλιπτικά μπορούν να είναι μια αποτελεσματική θεραπεία για την κατάθλιψη (Cipriani et al. 2018) αλλά η θεραπευτική τους αποτελεσματικότητα δεν παρουσιάζει απόκριση στον ίδιο βαθμό για όλα τα άτομα. Επιπλέον, οι υποτροπές της θεραπείας είναι συχνές και οι περισσότεροι ασθενείς χρειάζονται πολλαπλές δοκιμές αντικαταθλιπτικών για να επιτύχουν την επαρκή ανταπόκριση (Rush et al. 2006). Έτσι, επιλογές συμπληρωματικών και ίσως πιο αποτελεσματικών θεραπειών για την κατάθλιψη απαιτούνται κι αναζητούνται σήμερα από τους επιστήμονες.

Η βιταμίνη D είναι γνωστή για το ρόλο της στην οστεοποίηση των οστών και σχηματίζεται στο δέρμα με ενδογενή σύνθεση από την ηλιακή ακτινοβολία UVB ή λαμβάνεται από διατροφικές πηγές. Οι πηγές βιταμίνης D στη διατροφή είναι τα λιπαρά ψάρια, τα αυγά, το κρέας, τα μανιτάρια και τα ενισχυμένα γαλακτοκομικά προϊόντα. Σε ορισμένες χώρες, η λήψη συμπληρωμάτων βιταμίνης D σε τακτική βάση με τη μορφή ιχθυελαίου ή συνθετικής βιταμίνης D συνιστάται για συγκεκριμένους πληθυσμούς που είναι ευάλωτοι στην ανεπάρκεια της, όπως τα μικρά παιδιά και οι ηλικιωμένοι (Prentice 2008). Μετά την ανακάλυψη των υποδοχέων βιταμίνης D στον εγκέφαλο, έχει προταθεί ότι η βιταμίνη D θα μπορούσε να ρυθμίσει νευροφυσιολογικές διεργασίες που σχετίζονται με την κατάθλιψη ως νευροδραστικό στεροειδές (Eyles et al. 2005). Χαμηλή κυκλοφορία βιταμίνης D (υδροξυβιταμίνη D3) έχει συνδεθεί με την κατάθλιψη σε μελέτες διατομής (Anglin et al. 2013)....

Παρά το μεγάλο εύρος της έρευνας (διεξήχθη σε δείγμα 53,235 ατόμων), χρειάζονται περισσότερες αποδείξεις για την επιβεβαίωση των ευρημάτων, λόγω της ετερογενούς φύσης των πληθυσμών που μελετήθηκαν.

Μέχρι τώρα υπάρχουν αρκετά αλλά όχι επαρκή δεδομένα για την θεωρία ότι η έλλειψη βιταμίνης D μπορεί να προκαλεί κατάθλιψη ή πως τα συμπληρώματα από μόνα τους μπορούν να αποτελέσουν κάποια θεραπεία. Χρειάζονται περισσότερες μελέτες μεγαλύτερων κλινικών πληθυσμών για να επιβεβαιωθεί και να οριστεί μια συγκεκριμένη θεραπεία με συγκεκριμένη δοσολογία και διάρκεια.

*Πριν την λήψη οποιουδήποτε συμπληρώματος διατροφής ακόμη και βιταμινών, συμβουλευόμαστε τον προσωπικό μας γιατρό

Πηγές:

https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10408398.2022.2096560

Mersinias Thomas, TEDx speaker,

Clinical Psychologist, Mental Health Counselor

©www.mersinias.gr