Η αίσθηση δέους καταπολεμά το στρες

Μια νέα μελέτη που έγινε από το νοσοκομείο Northbay και το UC Berkeley διαπιστώνει ότι μια απλή πρακτική αίσθησης δέους μπορεί να μας κάνει να νιώσουμε αίσθημα διαχρονικότητας κι αυτό να αποβάλλει άγχος, την μοναξιά που νιώθουμε και να μειώσει την κατάθλιψη. Το δέος δείχνει να ανακουφίζει ακόμη και από τον πόνο. Ενώ η "The Awe Study", όπως έχει ονομαστεί, δεν έχει ακόμη επίσημα δημοσιευτεί, ωστόσο οι συγγραφείς της Jake Eagle και Michael Amster, θέλοντας να βοηθήσουν τους εργαζόμενους στην υγειονομική περίθαλψη και τα μέλη της ιατρικής κοινότητας τα οποία δοκιμάζονται σκληρά και ψυχικά (πέρα από σωματικά) κατά τη διάρκεια της πανδημίας, έχουν μοιραστεί στοιχεία αυτής τους της έρευνας σε επίσημα κανάλια.

Η συγκεκριμένη μελέτη εξέτασε 128 εργαζόμενους στον τομέα της υγείας και 221 μέλη της κοινότητας κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19. Ζητήθηκε από τους συμμετέχοντες να χρησιμοποιήσουν μια απλή επέμβαση σχεδιασμένη για να τους βοηθήσουν να βιώσουν δέος για 10-15 δευτερόλεπτα τρεις έως πέντε φορές την ημέρα.Μετά από 21 ημέρες, οι συμμετέχοντες ανέφεραν στατιστικά σημαντικές βελτιώσεις στο άγχος, τη μοναξιά, τα σωματικά συμπτώματα και τα συμπτώματα της κατάθλιψης ή του άγχους που είχαν. Ανέφεραν επίσης αυξήσεις στη συναισθηματική ευεξία και την συγκέντρωσή τους. Οι Eagle και Amster έμειναν έκπληκτοι με τα αποτελέσματα της μελέτης τους...

Το δέος διευρύνει την αίσθηση του χρόνου. Τον επεκτείνει. Και αυτό είναι σημαντικό, γιατί μας αλλάζει την οπτική μας για τον κόσμο μας και όσα βιώνουμε. Μας κάνει πιο ευτυχισμένους, πιο περίεργους και πιο δημιουργικούς αφού φέρνει συναισθήματα σύνδεσης και μεγαλύτερη επιθυμία να βοηθήσουμε τους άλλους. Το βασικότερο όλων, είναι ότι «τραβά» την προσοχή μας έξω από εμάς, επιτυγχάνοντας έτσι μια υψηλότερη σύνδεση πνευματική όμως με τον εαυτό μας και το περιβάλλον μας. Το δέος παράγει γνωστική επεξεργασία υψηλότερου επιπέδου. Επιτυγχάνουμε πιο ανοιχτόμυαλες και πολύ βαθύτερες γνώσεις.

Αν και πιστεύουμε ότι το δέος είναι μια κατάσταση η οποία μπορεί να επιτευχθεί δύσκολα και μετά από χρόνια διαλογισμού, η μελέτη αυτή υποστηρίζει ότι αυτό δεν αληθεύει. Το δέος είναι διαθέσιμο σε όλους μας και μάλιστα πολλές φορές μέσα στην ημέρα, αρκεί να εκπαιδεύσουμε τον εαυτό μας στην παρατήρηση και στην αίσθηση. Κι αν αυτό ισχύει, τότε η μέθοδος είναι ίσως ο πιο απλός, ο πιο προσιτός, και ο πιο άμεσος τρόπος βελτίωσης της ευημερίας και ευεξίας μας.

The A.W.E. Method:

Προσοχή: Στρέψτε την πλήρη και αδιαίρετη προσοχή σας σε πράγματα που βρίσκετε καταπληκτικά σε όψη, έχουν αξία για εσάς ή εκτιμάτε πολύ.

Αναμονή: Επιβραδύνετε τον χρόνο αφαιρώντας οποιαδήποτε άλλη σκέψη και μείνετε εκεί σε παύση, κάνοντας μεγάλη εισπνοή.

Εκπνοή & Επιμήκυνση: Εστιάστε σε όλες τις αισθήσεις που νιώθετε.

Μπορούμε το κάνουμε με οτιδήποτε. Με την θέα ενός τοπίο που δεν έχουμε παρατηρήσει ως σήμερα για παράδειγμα. Κι αν δεν αισθανθούμε δέος την πρώτη φορά, πρέπει να συνεχίσουμε να το κάνουμε μέχρι να το νιώσουμε.

ΜερσινιάςΘωμάς, TEDxSpeaker, ΚλινικόςΨυχολόγος

©www.mersinias.gr

Πηγές:

https://ggsc.berkeley.edu/images/uploads/GGSC-JTF_White_Paper-Awe_FINAL.pdf

https://www.researchgate.net/publication/4229472_Multi-dimensional_AWE_method_and_its_application_in_size-domain