Ανταποκρινόμενοι σε δύσκολες συζητήσεις

Κατηγορία ΑΠΟΨΕΙΣ

Όλοι μας συμμετέχουμε εύκολα σε κάποιες συζητήσεις , και δύσκολα σε κάποιες άλλες. Αυτό συμβαίνει κυρίως γιατί κάποιες συζητήσεις μας κάνουν να αισθανόμαστε άβολα. Αυτό οφείλεται κυρίως σε ένα ψυχολογικό δίλλημα που αντιμετωπίζει κάθε άνθρωπος εισερχόμενος σε μια δυσάρεστη συζήτηση (Emma Levine, University of Chicago 2019) : θέλει να είναι καλός άνθρωπος αλλά ταυτόχρονα θέλει να υποστηρίξει την άποψη του. Θέλει να είναι ευγενικός αλλά ταυτόχρονα δεν θα συμφωνήσει με κάτι που του φαίνεται άδικο.Αυτή η σύγκρουση μπορεί να έχει έναν μόνο νικητή κάθε φορά, για αυτό και ο ασφαλέστερος δρόμος για τον καθένα μας, είναι η αποφυγή της δυσάρεστης συζήτησης.

Η αποφυγή δεν γίνεται πάντοτε ούτε ευθέως αλλά ούτε και κυριολεκτικά. Πολλές φορές γίνεται με έμμεσους τρόπους όπως αυτόν της παράλειψης (θα συμμετέχω στην συζήτηση παραλείποντας τις κύριες πληροφορίες που θα επιφέρουν ένταση και πιθανόν σύγκρουση....

Εδώ ο συνομιλητής λαμβάνει ως κεντρικό μήνυμα αυτό της αδιάφορης συζήτησης), αυτόν της ψεύτικης ελπίδας (συμμετέχω στην συζήτηση με υψηλό βαθμό συναισθήματος προς τον συνομιλητή αλλά χαμηλό βαθμό ειλικρίνειας, εδώ υπάρχει βραχυπρόθεσμο κέρδος και μακροπρόθεσμή ζημιά στην σχέση), αυτόν της Βρετανικής ειλικρίνειας ( συμμετέχω στην συζήτηση με τον υψηλότερο βαθμό ειλικρίνειας αλλά με χαμηλό το συναίσθημα προς τον συνομιλητή. Εδώ μεταφέρεται ως κεντρικό μήνυμα αυτός τις κριτικής ή ακόμα και της προσβολής προς τον συνομιλητή, άρα διακόπτεται η επικοινωνία), και τέλος αυτόν της υπεκφυγής (συμμετέχω στην συζήτηση αλλά με άσχετες πληροφορίες με το αντικείμενο της κουβέντας. Εδώ ο συνομιλητής λαμβάνει το μήνυμα ότι δεν γίνεται κατανοητός , συνεπώς αποτυγχάνει η επικοινωνία στο σύνολό της).

Για να ανταπεξέρθουμε σε μια δύσκολη συζήτηση , σίγουρα δεν πρέπει να υιοθετήσουμε κανέναν από τους παραπάνω τρόπους. Αντιθέτως θα πρέπει:

  • Να εστιάσουμε στα συναισθήματα του συνομιλητή και όχι στα δικά μας. Αυτό θα μα βγάλει από την λάθος εγωκεντρική οπτική κι αντιμετώπιση της όλης συζήτησης.
  • Οι συνομιλητές τείνουν να επικεντρώνονται στο συνολικό όφελος που θα έχουν κι έτσι θα εξετάσουν συμπερασματικά και σε δεύτερο χρόνο ολόκληρη την συζήτηση μαζί μας. Αποσπασματικές προσπάθειες δεν θα αποφέρουν το επιθυμητό αποτέλεσμα.
  • Ευγενής Ειλικρίνεια. Ο σωστός συνδυασμός ειλικρίνειας αλλά και συναισθηματικής προσέγγισης του συνομιλητή είναι το κλειδί για μακροπρόθεσμα κέρδη στην οποιαδήποτε δύσκολη συζήτηση. Οποιαδήποτε υπερβολή στο συναίσθημα θα χάσει την συζήτηση, οποιαδήποτε υπερβολή στην ειλικρίνεια θα χάσει τον συνομιλητή.

Μερσινιάς Θωμάς , Κλινικός Ψυχολόγος MSc

©www.mersinias.gr