Ενοχή και αυτοσυγχώρεση

Κατηγορία ΑΠΟΨΕΙΣ

Κανένας δεν είναι τέλειος

Όλοι κάνουμε λάθη

Μόνο αν μένεις άπραγος δεν κάνεις λάθος

Από τα λάθη μας μαθαίνουμε

Φράσεις κλισέ, που όλοι μας έχουμε ακούσει όχι μια αλλά πολλές φορές και σε διαφορετικές καταστάσεις. Ίσως τις έχουμε πει και εμείς οι ίδιοι σε φίλους μας που βρέθηκαν σε μια δύσκολη στιγμή.

Ενοχή αισθανόμαστε όταν κάνουμε κάτι λάθος το οποίο επηρέασε κάποιον τρίτο χωρίς την θέληση του. Πολλές φορές αυτό γίνεται και χωρίς καν την δική μας θέληση, με την έννοια της σκοπούμενης πρόθεσης. Είχαμε με απλά λόγια λανθασμένη εκτίμηση ή διαφορετικό σκοπό από το αποτέλεσμα το οποίο τελικά συνέβη. Η ενοχή λοιπόν αφορά συγκεκριμένο γεγονός. Όταν η ενοχή αρχίζει να επαναλαμβάνεται σε πλήθος γεγονότων , τότε το άτομο νιώθει ντροπή. Και η ντροπή αφορά την εικόνα που έχουμε για τον εαυτό μας, βαθύτερα δηλαδή αφορά την αυτοεκτίμησή μας. Η ντροπή λέμε στηρίζεται στην ντροπή. Εννοώντας ότι ο άνθρωπος που νιώθει ντροπή για τον εαυτό του μπαίνει σε έναν φαύλο κύκλο επαναληπτικών συμπεριφορών κάνοντας ξανά και ξανά πράγματα με τα οποία «επιβεβαιώνει» την αρχική εικόνα χαμηλής του αυτοεκτίμησης. Για να σπάσει αυτός ο κύκλος ντροπής και στην συνέχεια να διορθωθούν και οι όποιες λανθασμένες πράξεις οι οποίες φέρνουν τύψεις, θα πρέπει το άτομο να εξοικειωθεί με την διαδικασία της αυτοσυγχώρεσης. Βασικό βήμα για να γίνει αυτό, είναι να αποδεχτεί το που πραγματικά βρίσκεται στο τώρα. Η συνειδητοποίηση της πραγματικής του θέσης, όσο δυσχερής κι αν είναι στο παρόν, είναι ο μόνος τρόπος για να βρει μια καλύτερη πορεία. Αυτό που ψυχολογικά αποκαλούμε δηλαδή ριζοσπαστική αποδοχή, την αποδοχή της ζωής όπως είναι κι όχι όπως «έπρεπε» να είναι , είναι το βασικό πρώτο βήμα. Πρέπει να δει τι το οδήγησε στην κατάσταση που βρίσκεται , γιατί έκανε τις επιλογές που έκανε, τι ανάγκες κάλυψε ή πίστεψε ότι θα καλύψει. Στην συνέχεια θα πρέπει να διαπιστώσει όλα τα θετικά των κακών επιλογών του. Στο πόσο δυνατό άτομο γίνεται με την διαπίστωση όλων αυτών, και ποιες αλλαγές στις μελλοντικές επιλογές θα φέρουν καλύτερα αποτελέσματα. Τέλος το σημαντικό βήμα της αυτοσυγχώρεσης είναι το βήμα για την έξοδο από την όποια δύσκολη κατάσταση και την πραγματική αλλαγή. Η αυτοσυγχώρεση αυτή θα πρέπει να είναι ειλικρινής, όχι υπερβολική και κυρίως συγκεκριμένη. Είναι πολύ σημαντικό να πει ευθαρσώς στον εαυτό του «σε συγχωρώ που έμεινες σε μια λάθος σχέση για πολύ καιρό, αλλά είναι κάτι που δεν πρέπει μελλοντικά να επαναλάβεις».

Μέσα από αυτά τα βήματα η αυτοσυγχώρεση γίνεται όχι απλά εφικτή, αλλά εργαλείο για την βελτίωση του σήμερα και την επίτευξη καλύτερων στόχων στο αύριο.

Μερσινιάς Θωμάς, TEDxSpeaker, Κλινικός Ψυχολόγος

©www.mersinias.gr