Οι στόχοι s.m.a.r.t στην απώλεια κιλών

Κατηγορία ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΥΓΕΙΑΣ

Όποιος έχει προσπαθήσει να χάσει κιλά γνωρίζει πόσο δύσκολο είναι να επιτευχθούν οι τελικοί στόχοι. Πολλοί άνθρωποι έχουν ξεκινήσει μια δίαιτα και κάπου στην μέση της πορείας την παρατούν συνήθως λόγω κόπωσης στην τήρηση της. Επιπλέον σήμερα , που ολοένα και περισσότερες έρευνες γίνονται πάνω στο θέμα της διατροφής μας, το πεδίο για την απώλεια βάρους και σωστής διατροφής δείχνει τόσο εξιδεικευμένο από πληροφορίες, που προκαλεί μια τεράστια σύγχυση στους περισσότερους. Το νόημα για απώλεια βάρους γίνεται τόσο πολύπλοκο που αποτρέπει ακόμη και την προσπάθεια. Αντιφατικές πληροφορίες, συγκρουόμενες απόψεις, και τροφές που γίνονται της μόδας για ένα διάστημα , συνθέτουν ένα περιβάλλον μάλλον για ειδικούς της διατροφής παρά για ανθρώπους που θέλουν να βελτιώσουν το σώμα τους.

Για αυτό πέρα από την συμβολή διατροφολόγου-διαιτολόγου σε μια τέτοια προσπάθεια, η οποία και είναι απαραίτητη, υπάρχει και ένας ψυχολογικός «οδηγός» στόχων που μπορεί να βοηθήσει σημαντικά. Ονομάζεται «πλαίσιο στόχων S.M.A.R.T» , ένα ακρωνύμιο του καθηγητή και συγγραφέα George T. Doran, και σημαίνει Specific, Measurable, Attainable, Relevant, and Time-bound (συγκεκριμένο, μετρήσιμο, εφικτό, σχετιζόμενο και χρονικά ορισμένο). Αυτό το πλάνο στόχων πρώτο-χρησιμοποιήθηκε στην διοίκηση επιχειρήσεων αλλά μπορεί να εφαρμοστεί σε πλήθος τομέων της ζωής μας που απαιτούν την επίτευξη κάποιων στόχων.

Πρώτο βήμα είναι ο στόχος να είναι συγκεκριμένος. Στην προσπάθεια απώλειας κιλών ο στόχος δεν πρέπει να είναι ποτέ το να χάσουμε «μερικά» κιλά, αλλά να χάσουμε συγκεκριμένα x κιλά. Όταν ο στόχος είναι πχ να χάσουμε 5 κιλά, στα πρώτα 2 έχουμε πετύχει ήδη σχεδόν τον μισό στόχο.

Δεύτερο βήμα είναι ο στόχος να είναι μετρήσιμος. Αν για παράδειγμα κάνοντας μια δίαιτα βλέπουμε ότι δεν έχουμε καμία απώλεια κιλών σε ένα συγκεκριμένο διάστημα, ίσως έχουμε επιλέξει μια δίαιτα που δεν λειτουργεί για εμάς.

Τρίτο βήμα είναι ο στόχος μας να είναι εφικτός. Αν επιθυμώ να χάσω 20 κιλά σε ένα μήνα, έχω σιγουρέψει την αποτυχία μου και έχω δώσει έδαφος στην απογοήτευσή μου. Ο στόχος πρέπει να είναι ρεαλιστικός.

Τέταρτο βήμα είναι ο στόχος να είναι σχετιζόμενος. Εάν η απώλεια κιλών που θέλω να πετύχω αφορά συγκεκριμένη περιοχή του σώματός μου, ίσως μια προηγούμενη δίαιτα που έκανα ή μια καλή δίαιτα που διάβασα στο ίντερνετ δεν θα μου φέρει τον στόχο που επιθυμώ. Κι εδώ μπαίνει η συμβολή ειδικού διατροφολόγου που σίγουρα θα οδηγήσει πιο σωστά προς τον στόχο.

Πέμπτο και τελευταίο βήμα είναι ο στόχος να οριστεί χρονικά , ώστε να φέρει το προσδοκώμενο αποτέλεσμα. Η ποιότητα του στόχου εξαρτάται απόλυτα από το τελευταίο αυτό βήμα. Ασαφές χρονικά περιβάλλον σε οποιοδήποτε στόχο μειώνει την ποιότητα του ακόμα κι αν αυτός επιτευχθεί.

Πέρα από αυτά τα βασικά βήματα του πλάνου s.m.a.r.t , φυσικά αυτό που πρέπει πάντα να κρατάμε ενεργό είναι η προσωπική μας δέσμευση στους στόχους που πραγματικά θέλουμε. Άλλο αυτό που ονειρευόμαστε, κι άλλο αυτό που πραγματικά θέλουμε κι είμαστε έτοιμοι να προσπαθήσουμε.

Μερσινιάς Θωμάς, Κλινικός Ψυχολόγος , TEDx speaker

©www.mersinias.gr

Τελευταία τροποποίηση στις Παρασκευή, 06 Δεκεμβρίου 2019 07:23