Ο ρόλος της μητέρας και η σχέση μητέρας – παιδιού παίζουν καθοριστικό ρόλο στην ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού. Καθορίζει το πώς βλέπει το παιδί τον εαυτό του, τους γύρω του και τη σχέση του με τον κόσμο. Ένας ασφαλής συναισθηματικός δεσμός με την μητέρα θα δημιουργήσει ένα ψυχικά υγιές παιδί, γεμάτο αυτοπεποίθηση. Αντίθετα, η απουσία του μπορεί να προκαλέσει από δυσλειτουργικές συμπεριφορές μέχρι και ψυχικές διαταραχές.

Κανένας γονέας που επιλέγει να φέρει στον κόσμο ένα παιδί δεν είναι άρτια ¨εξειδικευμένος¨ στο μεγάλωμα και την ανατροφή του. Μέσα από αυτή τη σχέση μεγαλώνει και ο ίδιος, μαθαίνει, αντιμετωπίζει δυσκολίες, προσαρμόζεται, βελτιώνεται και κάνει ότι καλύτερο μπορεί με τα δεδομένα που έχει. Βασική του μέριμνα θα πρέπει να είναι το μεγάλωμα ενός ευτυχισμένου παιδιού. Τι συμβαίνει όμως όταν το παιδί μεγαλώνει με μια επικριτική μητέρα και τι επιπτώσεις έχει αυτό στην ψυχική υγεία του παιδιού;

Πολλοί γονείς αναρωτιούνται εάν κάνουν το καλύτερο δυνατό για το παιδί τους και εάν αυτό είναι ευτυχισμένο και ψυχικά υγιές. Η ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού αφορά όλους τους γονείς κοιτάζοντας να καλύπτουν τις συναισθηματικές του ανάγκες, αν και πολλές φορές δημιουργούνται πολλά ερωτηματικά σχετικά με τον χειρισμό κάποιων καταστάσεων. Παρακάτω ακολουθούν οι βασικές συναισθηματικές ανάγκες που έχει ένα παιδί, τις οποίες αν φροντίσει ο γονέας να καλύψει, τότε το παιδάκι του θα είναι ευτυχισμένο και θα περιοριστούν τα ψυχολογικά προβλήματα....

Οι απόκριες είναι μια περίοδος την οποία όλα τα παιδιά αγαπάνε και περιμένουν με μεγάλη προσμονή. Τα παιδιά προετοιμάζονται καιρό πριν, σκέφτονται τι στολή θέλουν να φορέσουν, σε ποια αποκριάτικά πάρτι θα πάνε κτλ. Πως επιλέγουν όμως τα παιδιά τι θα ντυθούν και τι σημαίνει η επιλογή τους αυτή;

Κατά κανόνα οι αποκριάτικες στολές χωρίζονται σε δυο κατηγορίες. Τα αγοράκια επιλέγουν στολές υπερ-ηρώων, χαρακτήρων της τηλεόρασης, δυναμικές προσωπικότητες με δύναμη και ισχύ, ενώ τα κοριτσάκια επιλέγουν κάτι όμορφο, αέρινο, ντελικάτο με ευγενικά χαρακτηριστικά, όπως είναι οι νεράιδες, οι μπαλαρίνες, οι πριγκίπισσες κτλ. Η κάθε ενδυμασία αντιπροσωπεύει κάποια δυναμικά στοιχεία, τα οποία μεταφέρει στο παιδί που θα το επιλέξει. Το παιδί μπαίνει σε ένα συγκεκριμένο ρόλο και υιοθετεί τα στοιχεία αυτά. Παρατηρούμε πως όλες σχεδόν οι στολές έχουν στοιχεία εξουσίας, κάτι που αρέσει πολύ στα παιδιά κυρίως λόγω του έντονου εγωκεντρικού στοιχείου που κυριαρχεί στην παιδική ηλικία. Τα παιδιά θέλουν να είναι μοναδικά, θέλουν να έχουν δύναμη, θέλουν να είναι σημαντικά! Αυτό το καταφέρνουν μέσα από τους ρόλους και τις αμφιέσεις που επιλέγουν τις απόκριες. Μέσω της επιλογής στους καλύπτουν κάποιες συναισθηματικές τους ανάγκες. Επιπλέον, τους δίνεται η ευκαιρία να πειραματιστούν σε νέους ρόλους και να αφήσουν τον εαυτό τους ελεύθερο...

Δυστυχώς έρευνες έχουν δείξει ότι το φαινόμενο της σεξουαλικής κακοποίησης έχει υψηλά ποσοστά. Τουλάχιστον το 7% των γυναικών και 3% των ανδρών δηλώνουν ότι έχουν κακοποιηθεί σεξουαλικά κατά την παιδική ηλικία. Σε άλλη έρευνα στον Καναδά φάνηκε ότι το 1/3 των ανδρών και πάνω από το 50% των γυναικών δήλωσαν ότι έχουν κακοποιηθεί σεξουαλικά, με την πλειοψηφία να είναι κάτω των 18 ετών όταν κακοποιήθηκαν. Αυξημένα είναι και τα ποσοστά των εφήβων οι οποίοι κακοποιούν σεξουαλικά άλλα παιδιά ή άλλους έφηβους.

Τα παιδιά μεγαλώνουν με την μαγεία των Χριστουγέννων και του Αϊ-Βασίλη, ο οποίος μπαίνει κρυφά στα σπίτια μας με ένα μαγικό τρόπο και μοιράζει δώρα σε όλα τα παιδιά του πλανήτη μέσα σε μια μόνο νύχτα με το έλκηθρο και τους ιπτάμενους ταράνδους του!! 

Σύμφωνα με τους ψυχολόγους τα όνειρα παρέχουν πληροφορίες τις οποίες αποκρυπτογραφώντας τα στοιχεία τους δίνουν μια εικόνα για το συνειδητό και το ασυνείδητο του ανθρώπινου ψυχισμού. Τα όνειρα διαρκούν περίπου δυο ώρες συνολικά και συμβαίνουν σε τακτά χρονικά διαστήματα κατά τη διάρκεια της νύχτας, τουλάχιστον πέντε φορές την βραδιά. Τι βλέπουν όμως τα παιδιά στον ύπνο τους;

Ειδικά τις μέρες έναρξης των σχολείων, τα παιδιά εκφράζουν συχνά μια άρνηση στο να ακολουθήσουν τόσο το πρόγραμμα του σχολείου, όσο και γενικότερα τις υποχρεώσεις της νέας σχολικής χρονιάς. Εκφράσεις όπως «μαμά δεν θέλω να πάω σχολείο, πονάει η κοιλιά μου» κι άλλες τέτοιες παρόμοιες , είναι πολύ συχνές. Είναι οι στιγμές....

Οι διαταραχές ύπνου στα παιδιά είναι ποικίλες, με διαφορετική ένταση, διάρκεια, χρόνο εμφάνισης κτλ. Οι περισσότερες από αυτές θεωρούνται μεταβατικές, οι οποίες υποχωρούν καθώς το παιδί μεγαλώνει. Άλλες πάλι χρειάζονται δραστική παρέμβαση για να υποχωρήσουν. Στις περισσότερες φορές τα παιδιά δεν παραπονούνται για ενοχλήσεις. Σε αρκετές όμως περιπτώσεις οι διαταραχές ύπνου έχουν επιπτώσεις στο λειτουργικό επίπεδο της καθημερινότητας του παιδιού, όπως είναι η σχολική του επίδοση, η διάθεση του κτλ.

Πολλοί γονείς παραπονιούνται ότι το παιδί του είναι ντροπαλό και προσπαθούν να το κινητοποιήσουν ώστε να γίνει λίγο πιο άνετο με τις κοινωνικές επαφές, να μην είναι τόσο συνεσταλμένο και γενικά να βγει από καβούκι του. Επιπλέον, ανησυχούν μήπως αυτή του η συμπεριφορά υποδηλώνει κάτι άλλο π.χ. κάποια αγχώδη διαταραχή, χαμηλή αυτοεκτίμηση, έλλειψη κοινωνικών δεξιοτήτων κτλ.

Όταν οι γονείς χωρίζουν είναι πολύ σύνηθες τα παιδιά να συντηρούν και να εκφράζουν φαντασιώσεις επανασύνδεσης. Αυτή είναι μια αναμενόμενη και φυσιολογική αντίδραση, καθώς το διαζύγιο αποτελεί ένα τραυματικό γεγονός για τα παιδιά. Πολλές φορές οι αλλαγές που το συνοδεύουν τρομοκρατούν τα παιδιά όπως κάθε άγνωστη για αυτά κατάσταση. Αισθάνονται ασφάλεια στα γνωστά τους δεδομένα και έχουν την ανάγκη να διατηρήσουν αυτή την ασφάλεια και προστασία της οικογενειακής δομής και ταυτότητας.